"Kalau kita dapat membuka dan menutup telinga dengan mudah sebagaimana membuka dan menutup mata, pasti kita akan terhindar dari mendengarkan banyak kebatilan."

Monday, February 9, 2009

kUaSa UtK BeRuBaH~!!!

aku jumpe artikel nih.. mnarik gak. mmg terkne gak la ngan diriku yg sebe liar dan agak buruk prangai nih. huhu...

Peribadi Soleh-Solehah - Anda Mampu Milikinya

Em... Zaman ini, zaman yang penuh dengan fitnah terhadap kita semua. Maksiat dan kerosakan sangat berleluasa. Wanita dan lelaki kelihatan sama sahaja, tiada jurang perbezan yang ketara lagi.

Pakaian?Em, kelihatan seakan-akan sama saja.

Agama?Em, entah... macam mereka dah tak peduli je... Ada masa ke nak fikir pasal agama ni? Em, kerana apa yer? Kerana lenyapnya peribadi soleh dan solehah agaknya... Ku tinjau-tinjau, Tak kira jantina, ada saja di mana-mana. Bersesak-sesak di pasar? Yup, ada... ramai sangat... di pawagam? Yup, ramai juga... em, di tempat melepak dan restoran? Lagi ramai! Laki dan wanita, campur aje...

Em, di pesta buku pulak? Em, alhamdulillah masih ramai (harap-harap tidak silap beli buku)... Em, di masjid? ...sedih, tak ramai, sikit sangat. Di kuliah-kuliah ilmu? Macam dah tak minat jer nak datang... Ya Allah, Sukarnya mencari wanita yang solehah... Manakala bagi wanita, sukarnya mencari lelaki yang soleh...

Aii... iyeke? Kesiannya anda sekalian. Yang lelaki susah nak cari yang solehah. Yang wanita pula, susahnya nak mencari yang soleh! Hehe... Teringat cabaran sahabat-sahabiyah yang baru grad yang duk tengah sibuk nak cari calon pasangan suami atau isteri. Ke mana sang soleh-solehah menghilang yer? Takkan pupus kot? Takdelah... mana boleh pupus pulak... Takkan pupus punya.


Mencari yang soleh dan solehah. Siapa yang harus mulakan?

Hai sahabat, kalaulah anda yang jadi soleh, tak kan timbul lagi perkara ni. So, senanglah si solehah nak cari anda. So, persoalannya andalah yang kena mulakan, kena ada mahu. Letakkan iltizam. Then, muslimat... macam mana dengan anda? Takkan nak suruh lelaki je yang mula dulu? Anda bagaimana? Bila nak mula? Tak adillah sebelah pihak jer... Ingat... anda kena mula juga... Anda perlu tahu, orang yang soleh akan mencari wanita yang solehah. Tak nak lah wanita yang diluar standard solehah! Lelaki soleh... tentu mahu pasangannya wanita solehah! Ha, barulah kena kan? So, sebagai kesimpulan. Anda-anda semualah yang kena mulakan! So, jom berlumba-lumba jadi insan soleh-solehah. Bukan kerana nak cari pasangan yer? Tapi, mestilah kerana Allah... then, insyaAllah, tenang jiwa anda... damai... Bersama redha Ilahi pastinya... Insan soleh-solehah pun akan datang cari anda... Emm.. jangan berlumba-lumba jadi mat rempit pulak yer... maklumlah, mat rempit pun dah tukar profession.. . dah jadi penerjun di kutub utara tu! So, anda bila lagi? Jom lah jadi insan soleh-solehah. .. insan yang mulia di sisi Allah mahupun manusia... Ok?

Em, wahai insan yang bernama wanita, sahabat yang bergelar lelaki, jangan buang masa. Marilah kita check or semak semula, apa dia prinsip soleh-solehah tu yer? Ada ker dalam diri kita prinsip-prinsip tu? Ade ke personaliti soleh-solehah tu pada kita? Takkan sikit pun tak ada? Sedihnya kalau tak ada. Rugilah anda nanti. Baik cepat-cepat setelkan! Jangan lambat... Em... sebagai basic... mulakanlah dengan mengenali asas-asas Islam... Iman mesti mau dijaga. Lakukanlah solat dengan sempurna - cukup lima waktu, tonjolkan imej-imej insan yang Islami. Di samping melakukan solat sempurna... tambahkanlah sedikit-demi- sedikit solat-solat sunat... Then, belajar-belajarlah praktikkan personaliti (adab-adab) insan soleh-solehah. .

Em, mulakanlah dengan memakai pakaian yang sopan, bertingkah-laku dengan baik dan jauhi perkara-perkara yang tidak berfaedah. Yang solehah, tinggalkanlah pakaian-pakaian sempit tu! Belajar-belajarlah pakai tudung. Cari baju yang labuh. Kasi tutup lebih rapat dan sempurna daripada biasa. Jangan beri orang tengok percuma lagi. Barulah nampak yang diri anda tu mahal dan bukan bahan lelongan free-show. Orang lelaki pasti rasa insaf dan tunduk malu bila tengok anda nanti..


Em, seterusnya.. . perlu difahami, bahawa... semua tu perlukan bimbingan ilmu yang jelas. Jadi, jangan lupa selalu-selalukanlah hadir ke majlis-majlis dan kuliah-kuliah ilmu. Amal tanpa ilmu, takut-takut tersesat pulak nanti. Niat di hati nak jadi baik, lain pulak jadinya nanti. Jadi, untuk menjadi insan soleh-solehah, anda perlukan ilmu. Banyakkanlah membaca, di samping jangan lupa mendapatkan bimbingan... supaya tak tersalah ilmu pulak karang!
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya).


Em... susah ke? Senang je ni... basic semua ni... InsyaALLAH.. . anda mampu lakukan... Ingat! Anda perlu mulakan... jangan biarkan golongan yang tidak soleh-solehah bertambah di luar sana. Sesak nafas kan kita tengok!!! Bukan kesan baik yang terhasil... bukan sahaja manusia yang susah... Haiwan dan tumbuhan, malahan objek-objek tak bernyawa pun menerima akibatnya... Kalau perbuatan tu dah dilarang oleh agama, tak mungkinlah ia wajar lagi dipandang baik, dan mustahillah kesannya akan baik dan disenangi... Ayuh... tanamkan azam, tambahkan ilmu, tingkatkan amalan, tunjukkan personaliti Islami... Bergerak ke arah peribadi insan soleh-solehah. .. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya).

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu). (Al-Hujuraat: 13)

oleh: wardah_tiey

iluvislam

Monday, February 2, 2009

tHiNkiNg



Alhamdulillah… Dapat jugak tulis blog d saat ketegangan otak dan jiwa ni. Bukannye bz sgt pun.. Juz otak ni still penat berfikir. Huhu… anyway… de la 2,3 perkara yg masih bermain d pikiran nih. 1st of all… pasal nak smbung master. Camne2 skali pun.. aku I-Allah akan menyambung master. Memandangkan ekonomi yg lebih teruk dr thun 2007 dulu. Byk gak aku dgr especially intel, silterra dan kilang2 manufacturing yg buang pekerja. Bukan operator am yg depa buang tp engineer2. Nak x nak mmg kne struggle sem ni dptkan 3 pointer utk melayakkan diri bersama bakal2 penyambung master.




Masalahnye……… aku sdang menunggu kate putus dr akak aku.. keputusan beliau menentukan keputusan aku kat mane tmpt aku akan smbung blaja. Bukan pe… kalo nk smbung master, 2 thun burn. Pas abis master mst nak keje… pas keje mst nak kawin… ble plak aku kne jge mak aku k???? So utk mudah bicare… kalo aku dpt jge mak aku time aku master.. dah kire cntik ah tu. mst de yg kcewe dgr keputusan ni. hihi... Lmbtnye la keputusan akak aku nih…

Next… aku ni ngah kepelikan.. prangai manusia mmg pelik. Tp yg ni aku x dpt nak btau kat blog nih. Anyway pesanan tuk pembaca.. kalo kite inginkan sesuatu.. make sure kita dapatkan dengan cara yang betul, x salah disisi Islam.. mulia di sisi Islam dan cantik di mata sama ada mata sendiri atau mata org. lg satu… walaupun kita jauh.. x salah utk kita dekatkan.. tp dekatkan dgn kebaikan bukan kemungkaran. Lg satu… bape byk la indah dan bahagianye dunia.. andai setiap langkah untuk mencari kebahagiaan tu adalah dosa. Huhu…. Pendek kate… I’m finding any ways to run even I know run cannot solve any problems. Mudahnya andai aku boleh berlaku jujur dan berani mengatakan TIDAK~!!!!

Anyway… Do my best.. Never giv up~!!! Oyehhh~!!! Hmm… dah nak kul 1 tghr.. lene kjp pun bez nih. Assalamua’laikum…

Thursday, January 22, 2009

Thanks kak sifrulmind for the previous comment.. Sesungguhnya ape yg terjadi ada perkara yg tersirat d sebaliknya, dan ada hikmah mengapa hal tersebt terjadi. Kelmarin aku berjumpe supervisor berbincang pasal progress fyp. Rase geram dan x puas ati sbb sblm ni pernah aku berterus terang ngan beliau hasil experiment yg aku wt tak menjadi berdasarkan result2 yg aku peroleh dr XRD. Lagi sekali aku berjumpa beliau menunjukkan result full . tika tu baru beliau take serious ble aku kate xperiment tu x jd. Beliau kmdian suh aku analisis smula result XRD dlm bentuk real. Bg btul2 ati beliau puas ati.

Pas jumpe beliau aku ngan xtau rase pape trus jumpe Dr Jai.. Lectrr baru yg yg d kenali ngan gelaran abg jai oleh budak2 bhn. Aku terangkan sumenye supaya beliau ajar btul2 XRD tu cane. Then.. dgn muke seposen yg aku wt, Dr Jai setuju tuk ajar memandangkan beliau juz busy mengacau junior wt lab. Kui3.. hmpir stgh jam beliau aja, result yg ckup tuk aku bw berjumpe supervisor. Then aku habiskan mase terkebil2 mengmas result yg ada. Ttbe… de sorg kakak yg ckup aku kagum dtg turut mengajar XRD. Walaupun agak complicated tp faham ah jugak nak wt. time tu dah lewat jam menunjukkan jam 5.15 ptg. Solat pun x lg… aku cepat2 save sume data. Cepat2 pun dah lbh 15 minit berlalu..

Selesai save aku kembali ke lab, kemas2 nak balik desa.. tup2.. wah.. lab dah tutup~!!!! Beg dan sume brg2 bersepah ats meja. Aku seluk saku… hp dan kunci moto ada. Alamak ic tggl kat dlm. Nak x nak balik je ah bilik.. time nak nek moto aku bukk tmpt myk..eh? Cane ic ni de cni??? Ttbe tringat tghr tu aku kuar. Sbb takut ic jatuh aku letak kat dlm bangku tmpt duduk tu. Alhamdulillah… sume dah ade. Balik ngan lenggang nek moto. Smpi bilik aku tgk ym.. ting tong~!!!! Aku lupe de klas nuqoba’ kat PI. Truk tul. Risau hal dunia smpi lupa hal akhirat..
Mlm tu aku still gusar. Ape la akan terjadi esok. Mungkin ke experiment aku perlu d ulang sepenuhnya atau ades.. x mampu nak pk. De kwn aku dah jauh yg depa dah wt. tnpe sbrg mslh plak tu. Untungnye nasib beliau. Ttbe terlintas.. bukan ke aku juga beruntung??? Kalo la experiment ni jd.. xde la aku blaja analisis XRD tu abis2an.. pelbagai method plak tu aku blaja, tmbh lg bermacam2 org yg turut aja aku. Mengapa la aku buta dan tidak bersyukur dgn ape yg terjadi..

Esoknye aku jumpe supervisor, de gak beliau tye mne aku blaja sume nih. Ngan ati bgge aku ckp ah blaja ngan budak PHD budak master pun ade. Haha.. pas2 beliau pun puas. Pas2 dpt RM 10 dan hadian RM1 sbb bli brg tuk lab. Kui3.. hepi2.. then xperiment aku… tergendala wt seketika. Ade yg aku kne wtbalik dan ade yg aku kne continue. Result sepenuhnye…. Mggu depan……………….. selamat bercuti smua~!!! Aku x ke mane pun 4 hr nnt.. g blaja moto je ah. de org ajak g jln.. xpe la.. simpan je rase terkilan nak join.. PENGORBANAN~!!! hak3.. pose dan ikat perut je ah kat bilik. Yibba~!!!

Wednesday, January 21, 2009

SabArLaH dUhai hAtI

2 mggu hmpir berlalu.. dan 2 mggu aku memuhasabah kelemahan diri.. isk3.. terselit di dlm ati ni utk berusaha utk tidak menyusahkan hidup org lain. Salah satu pengorbanan besar yg aku buat adalah dengan membeli moto yg sebe murah tu. X sggup dah nak wt muka dan ayat2 seposen tuk pinjam transport dr org len. Mmg dr kecik bonda pun aja aku tuk x pinjam brg org len. Tp aku sedar aku akan menyusahkan org lain dari sudut yg len terutama dr segi kewangan dan urusan keje dunia ku. Mcm dah habit dgn aku.. hmmm


Ape yg berlaku selama nih?? Aku sendiri x tau kenape dan mengapa.. namun ape yg berlaku, aku hya mengharap akan kemanisan diakhirnya. Pnah jugak mase kecil aku mengatakan..” biarlah susah aku di dunia asalkan aku mendapat kemenangan yg terjulang d akhirat”. Fikiran kanak2… x terfikir akan kemenangan yg terjulang di dunia juga… mungkinkah kate2 itu termakbul.. andai benar.. sanggupkah aku menghadapinya.. aku tahu.. Allah xkan menguji sesorg manusia diluar kemampuannya. Permasalahannya… andai kate2 itu x termakbul..

Sudah malang d timpa tangga, tangga pulak ditimpa tangga yg len.. aku rase ade sumthing goes wrong sumwer.. but I don’t know what it is. Sume ni berlaku sejak umurku seusia 13 thn. I feel that I’m not like a normal person.. not normal person does not mean otakku sudah x betul. Kui3.. juz setiap yg aku wt mesti de yg x kne. Kesan ni makin teruk ble aku masuk asrama sewaktu form 4. Dan terus maintain smpi kini. Cth plg sng la… kalo blaja masak.. masak same2.. isi kandungan bhn pun same.. cara sume sama.. tp ble rase.. mesti x ok. Tp org len ok jerk.. ape2 je ah….


Satu kemungkinan maybe aku ni byk dosa… byk wt silap dan selalu lupe padaNya. Satu lg mungkin afford aku x cam afford org yg berjaya. Wt smbil lewe… x sabar.. x prihatin.. hmmm… moga perkara buruk hari ini x seburuk hari esok.. isk3.. x sedap plak ayat ni.. moga hari esok lebih baik dari hari nih. Xtau la ayat yg lg bez.. moga kekurangan hari ini menjadi pemangkin kekuatan pd hari esok.. semoga pengajaran hari ini menjadi teladan hari esok.. smoge segala kebaikan hari ini menutup keburukan hari esok.. cukup ah tu… baik la aku pi tdo..

aLuNaN tUrUn NaIk